Drugim elementem w strategii Steiniza jest
Mobilność
Mobilność
Gra z przewagą przestrzenną
Zasada dwóch słabości
Nadmierna przestrzeń
Mobilność
Siegbert Tarrasch szachowy mistrz który był również lekarzem powiedział: „W ciasnych pozycjach rodzą się zarazki porażki”. Mobilność i zalety przestrzenne są kluczem do pozycyjnego zrozumienia szachów. Przewaga przestrzenna w grze pozwoli ci szybciej niż przeciwnik przesuwać swoje figury z jednej krawędzi szachownicy na drugą. Ogólnie strona ze słabymi punktami do obrony ma wadę przestrzenną, ponieważ może być zmuszona do grupowania swoich sił, aby obronić ten słaby punkt. Przewaga przestrzenna pozwala na manewrowanie większym terytorium. Jeśli twój przeciwnik ma mało przestrzeni, jest to dla ciebie długoterminowy plus. Przewaga przestrzenna pozwala ci powoli budować, pozwalając przeciwnikowi dusić się we własnych sokach tak długo, jak tego chcesz. Przewaga w przestrzeni nie zniknie.
Gra z przewagą przestrzenną
Główną zasadą gry z przewagą w przestrzeni jest to, by nie dokonywać zbyt wielu wymian i nie otwierać pozycji. Pomyśl o butelce wody. Jeśli masz przewagę w przestrzeni, twoje figury są wodą a powietrze jest przestrzenią manewrową, którą ma rywal. Jeśli woda jest wypijana (figury są wymieniane), robi się więcej miejsca dla twojego przeciwnika, a materiał jest nadal pozostaje równy!
Zasada dwóch słabości
Jest to zasada, która mówi, że gdy gracz ma dwie rozdzielone słabości w swojej pozycji, jest strategicznie przegrany.
Keres — Capablanc Amsterdam 1938
Pozycja po 21. posunięciu czarnych
W pokazanej na diagramie pozycji, białe (Keres) mają swoje figury ustawione na optymalnych polach. Każda figura wywiera presję na słaby punkt w pozycji czarnych (Catablanca). Hetman jest ustawiony szczególnie dobrze; atakuje słabe pionki na a6 i c6. Szanse czarnych na przeżycie w tej grze są dość mizerne, ale nadal może próbować walczyć. Dlatego białe tworzą trzecią słabość i pozycja czarnych rozsypuje się: 22.Se6! Hb8 23.Sg5! Wb7 24.Hg4 Gf4 25.Wc4 Wb5 26.Sxf7!! Białe poświęcają swojego skoczka, aby stworzyć słabość przy skrzydle królewskim, ponieważ po 26….Kxf7 27.Wd7+ i białe wygrywają z powodu słabości piona g7. Czarne odrzuciły ofiarę 26….We8! 27.g3 Hc8, mając nadzieję na złagodzenie presji poprzez przejście do końcówki. Jednak pozycja czarnych nadal jest przegrana z powodu organicznych słabości na a6 i c6. 28.Wxf4 Hxg4 29.Wxg4 Kxf7 30.Wd7+ We7 31.Wxe7+ Kxe7 32.Gxg7. Białe mając dwa pionki przewagi wygrały w 38 posunięciu.
W tej pozycji pionki czarnych były wystarczająco chronione, więc białe tworząc trzecią słabość pozycji i skoncentrowały na niej wszystkie swoje wysiłki. To kolejna rzecz, jaką zapewnia przewaga przestrzenna: możliwość szybkiego i skutecznego przełączania oddziałów między słabościami. Siły czarnych były związane broniąc słabych pionków, i nie mogły poradzić sobie z atakiem na skrzydle królewskim białych. Zauważ również, że ze względu na słabości na a6 i c6 czarne ścienione, ponieważ te pionki będą miały problem z awansem, aby zdobyć miejsce. Również czarne nie mogły się ruszyć z powodu utraty pionka.
Nadmierna przestrzeń
Nadmierna przestrzeń oznacza, że masz więcej miejsca, niż możesz kontrolować. Może to skutkować jedną z trzech rzeczy dla twojego przeciwnika:
-
Przyjmowanie słabych pionków jako celów.
-
Wtargnięcie do twojego obozu.
-
Zajęcie dobrych pozycji przez jego figury.
Oczywiście żadna z tych rzeczy nie jest dobra. Po wymianie jego pionki będą bezpieczne w jego obozie, podczas gdy twoje pionki będą głęboko w jego terytorium. Umożliwi mu to łatwe ustawienie elementów przeciwko nim w celu ćwiczenia celu. Dr Lasker powiedział: „Nie ufaj ruchom pionków; sprawdź dokładnie ich bilans”. Oznacza to, że każdy ruch pionka osłabia pola. Tak więc, gdy twoje pionki wkroczą na terytorium wroga, wiele pól w twoim obozie słabnie. Wieże i hetman przeciwnika mogą przebić się przez otwarte szeregi na twoją pozycję, a skoczki mogą zająć „dziury”, które byłyby bezpiecznie strzeżone przez pionki, ale są teraz słabe, ponieważ ci strażnicy przesunęli się.
Jednym z przykładów nadmiernego rozciągnięcia w debiucie jest Obrona Alechina, 1.e4 Sf6 2.e5 Sd5 3.d4 d6 4.c4 Sb6 5.f4, Białe mają nadzieję udowodnić, że jego centrum pionkiem daje mu przestrzenny plus. Czarne mają nadzieję obalić to, mówiąc, że pionki białych są przesunięte i będą słabe w dalszej części gry. Rzeczywisty wynik zależy od tego, jak grają obaj gracze.
Antoszyn – Iwkow Polanica Zdrój 1970
Pozycja po 9 posunięciu czarnych
W tym przykładzie, na diagramie, białe (Antoshin) ma ogromną przewagę przestrzenną. Może szukać aktywnej gry na skrzydle królewskim lub hetmańskim. Jest w stanie przerzucać swoje figury ze skrzydła na skrzydło szybciej niż czarne, które są zablokowane na ostatniej linii. Jednak pozycja czarnych (Iwkowa) nie ma w sobie zdecydowanych słabości, jednak istnieje szansa, że pionki białych zostaną przesunięte. Antoshin tutaj, raczej lekkomyślnie, rozwija się w każdym możliwym kierunku. Jednak, podobnie jak Imperium Osmańskie w Turcji, przesadził się i jego pozycja upadła zaledwie osiem ruchów później! Gra była kontynuowana od tego miejsca: 10.g4 g6 11.Gh6 Sg7 12.b4?! Ostatni ruch białych jest wątpliwy. Czarne mogą tu wykonać pewne ruchy rozwijające, które poważnie obnażą słabości białych.12….b6 13.Hd2 Sf6 14.Ke2? Król białych stanie się celem ataku czarnych figur, które przenikną przez otwieraną linię b. 14….Kh8 15.Wag1 Gd7 16.Wg3 Hc7 17.Wg1 b5!
Pozycja po 17. posunięciu czarnych
Osiągnięto drugi diagram. Białe powoli przygotowują się do ataku przy skrzydle królewskim, ponieważ słusznie sądzą, że jego przewaga przestrzenna nie zniknie. Jednak zostawił swoją królową nagą. Teraz jego hetman zawala się. 18.h4 bxc4 19.Gc2 cxb4 20.axb4 Wab8 21.h5 Wxb4 22.hxg6 fxg6 23.Wh1 Wb2 24.Kd1 Qa5 25.Sg5 Sxg4 26.Gxg7+ Kxg7 27.Wxh7+ Kg8 29.Hxg5 Ha1+ 0-1. Drastyczny przykład ryzyka nadmiernego rozciągnięcia. Biały zignorował fakt, że dodatkowa przestrzeń może pozostawić jego pozycję podziurawioną jak ser szwajcarski.
Jeśli chcesz nauczyć się grać w szachy lub doskonalić swoją grę, zapraszamy na zajęcia naszej Szkółki Szachowej F64