Jak pisaliśmy w poprzednim wpisie Steinitz podzielił partię szachów na elementy pozycyjne. Dziś zajmiemy się pierwszym z elementów:

Rozwój

      • Rozwój

      • Przewaga w rozwoju

      • Gambity

        Przyjąć czy nie?

      • Co robić, jeśli twój przeciwnik ma przewagę w rozwoju?

      • Co robić z przewagą w rozwoju

Rozwój

Na początku gry w szachy obaj gracze rywalizują w etapie rozwoju nazywanym debiutem. Debiut (tę fazę gry omówimy szerzej w późniejszym okresie) ma na celu trzy główne zadania:

  • Ustawienie figur i pionów na najkorzystniejsze nich pola.

  • Zajmowanie i atakowanie (kontrolowanie) centrum czyli pola e4, e5, d4 i d5.

  • Utrudnianie rozwoju przeciwnika bez marnowania własnych posunięć (tempo).

Celem debiutu jest wyprzedzenie przeciwnika w rozwoju. Dlatego w procesie rozwoju chodzi o bycie wydajnym. Aby kampania rozwojowa odniosła sukces, musimy przestrzegać kilku praw, które opisali w swoich pracach wielcy mistrzowie tacy jak Wilhelm Steinitz, Siegbert Tarrasch czy Aron Nimzowitsch:

  • Każda figura powinna wykonać tylko jedno posunięcie podczas debiutu.

  • Ruchy pionkami są wykonywane tylko w celu kontrolowania pól w centrum, otwarcia linii i przekątnych dla figur lub atakowania bardziej wartościowych bierek wroga.

  • Figury nie powinny być ustawiane w miejscach, w których mogą zostać łatwo zaatakowane przez mniej wartościowe bierki.

  • Opracuj najpierw elementy, które mają mniej opcji lub określony cel.

  • Zawsze miej na uwadze bezpieczeństwo króla.

Przewaga w rozwoju

Przewaga w rozwoju jest dość łatwa do zauważenia – będziesz miał więcej wyprowadzonych figur niż twój przeciwnik. Jeśli to możliwe, staraj się łączyć atak i rozwój; staraj się rozwijać z tempem. Na przykład po ruchach 1.e4 e5 2.Sf3 białe zaatakowały pionka e5, zmuszając czarne do jego obrony. Oczywiście czarne mogą z łatwością obronić pionka 2…d6, ale to nie rozwija figury. Najlepsze ruchy czarnych tutaj to albo 2…Sc6, rozwijanie i obrona, albo 2…Sf6, rozwijanie i atakowanie piona e4. Przewaga w rozwoju jest zaletą, ponieważ masz więcej figur, które mogą łatwo zaatakować np. nieroszowanego króla. Ważną rzeczą, o której należy pamiętać przy rozwoju jest to, że jest to przewaga dynamiczna, czyli jeśli nie użyjesz jej od razu, wyparuje. To dobrze pasuje do pierwszej zasady strategii Steinitza.

Gambit

Gambit to poświęcenie materiału w zamian za zdobycie przewagi w rozwoju. Jednym z przykładów gambitu mającego na celu zyskanie przewagi w rozwoju figur jest gambit duński, w którym białe szybko rozwijają swoje gońce i chcą je umiejętnie wykorzystać na otwartych przekątnych. 1.e4 e5 2.d4 exd4 3.c3 dxc3 4.Gc4 cxb2 5.Gxb2. Białe mają ogromną przewagę w rozwoju dzięki swojej inwestycji w dwa pionki. W tej pozycji czarne będą próbowały wykorzystać swoją przewagę materialną, kontynuując rozwój, podczas gdy białe będą dążyły do skonstruowania szybkiego ataku, który udowodni słuszność ich poświęceń i przewagi w rozwoju. Czarne mogą zagrać kontrgambit, aby wyrównać rozwój, grając w tej pozycji 5…d5!, rezygnują z pionka, aby zyskać tempo na białym gońcu 6.Gxd5 Sf6 i białe nie mają nic lepszego niż 7.Gxf7+ Kxf7! 8.Hxd8 Gb4+ z równą grą.

Gambit- przyjąć czy nie?

Wielki mistrz Steinitz powiedział kiedyś: „Jedynym sposobem na obalenie gambitu jest zaakceptowanie go”. Niektóre gambity nie mają na celu uzyskania przewagi w rozwoju. Na przykład gambit Smith-Morra w obronie sycylijskiej to 1.e4 c5 2.d4 cxd4 3.c3 dxc3 4.Nxc3. Głównym założeniem tej ofiary jest zdobycie kontroli otwartych linii c i d dla białych. Białe mają niewielką przewagę w rozwoju, to jednak w tym przypadku czarne szybko nadrabiają zaległości.  Gambity tego rodzaju są uważane za niezdrowe rzadko grywane na mistrzowskim poziomie ze względu na abstrakcyjny charakter korzyści; dyskusyjne jest, czy otwarte linie rekompensują na ofiarę.

Co robić, gdy twój przeciwnik ma przewagę w rozwoju 

Jeśli twój przeciwnik ma przewagę w rozwoju, najważniejszą rzeczą do zrobienia jest zabezpieczenie króla. Pamiętaj, że jeśli przeciwnik ma przewagę w rozwoju, może zajmować otwarte linie- aż do twojego króla. To nie jest dobre, ponieważ otwarte linie są jak autostrady, a to oznacza, że wrogie figury mogą łatwo do niego dotrzeć. Łatwy dostęp do króla równoznaczny- prędzej czy później- z porażką. Po tym, jak król zostanie bezpiecznie schowany, twoim następnym zadaniem jest jak najszybsze wyprowadzenie pozostałych figur. Ostatnim krokiem jest przygotowanie się do kontrakcji i zorganizowania ataku na słabe punkty w obozie przeciwnika.

Co robić, gdy to Ty masz przewagę w rozwoju 

Teraz masz przewagę! Oto priorytety dla Ciebie, w dowolnej kolejności:

  • Otwieraj i zajmuj linie i przekątne do które zaprowadzą cię do obozu przeciwnika w pobliże jego króla. Jeśli to zrobisz, król staje się jak kura siedząca na grzędzie.

  • Staraj się zatrzymać króla przeciwnika w centrum. Centrum jest zwykle miejscem, w którym odbywa się cała akcja, i nie jest szczególnie bezpiecznie tam, gdzie dużo się dzieje. Również scentralizowany król blokuje komunikację pomiędzy figurami, które cierpią na brak koordynacji.

  • Wszystko to ma sens, ponieważ jeśli król przeciwnika utknął w centrum, otwarte linie są jak autostrady prowadzące do niego!

  • Lokalizuj słabe punkty przeciwnika i na nich koncentruj uwagę.

  • I jeszcze jedno- NIGDY NIE ZAPOMINAJ O SWOIM KRÓLU !!!

Jeśli chcesz nauczyć się grać w szachy lub doskonalić swoją grę, zapraszamy na zajęcia naszej Szkółki Szachowej F64

Shopping Cart
Scroll to Top